*********ان شا’الله یا انشا’الله؟****

کلمه إنشاء به معنی خلق کردن و ایجاد کردن , به وجود آوردن , است آیا به این شیوه نوشتن درست است؟

در لفظ: (إن شاء) به خصوص در (إن شاء الله) خیلی فرق دارد با لفظ (إنشاء) در ظاهر و معنی نوشتن.با اندکی دقت پی به تفاوت آن خواهید برد.

در ظاهر: اول آن از دو کلمه تشکیل شده است: حرف شرط (إن) و فعل شرط (شاء). و قسمت دومشون یکی هست.




اما در معنی: معنی کلمه اول یعنی اینکه کاری را به خواست الله تبارک و تعالی واگذار می کنیم، و معنی دومی همانطور که در بالا گفتیم به معنی خلق کردن است. پس از اینجا مشخص می شود که نوشتن صحیح به صورت (إن شاء الله) است و اشتباه واضحی است که یک کلمه (إنشاء الله) بنویسیم.

پس ابراز (انشاءالله) در مواقعی که می خواهیم کاری را انجام دهیم، معنای ایجاد و خلق از سوی ما را القاء می کند، یعنی ما خداوند را ایجاد کرده ایم.(نعوذبالله)

«إن» در (ان شاء الله) حرف شرط و به معنای «اگر» و فعل «شاء» به معنای خواستن و مقدر کردن است.

و ما با نوشتن إن شاء الله به این صورت می گوییم( اگر خداوند مقدر فرمود؛ به خواست خدا).

مناسب است در اینجا چند نکته در مورد شأن و فضایل این کلمه بیان کنیم:

اولاً: الله تبارک و تعالی برای توجیحش در این باره این را نوعی ادب معرفی کرده . در قرآن کریم می فرماید:

وَلا تَقُولَنَّ لِشَیْءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذَلِکَ غَداً إِلَّا أَنْ یَشَاءَ اللَّهُ [الکهف:۲۳-۲۴].

و در مورد چیزى مگوى که من آن را فردا انجام خواهم داد مگر آنکه خدا بخواهد (۲۳، ۲۴ سوره کهف)

جصاص در کتاب احکام قرآن در مورد این استثناء می فرماید:

الله تبارک و تعالی به ما این را یاد داده است که برای خبر خوب در اموری که در آینده قرار بود اتفاق بیفتاد پس ذکر استثنایی که مشیت و خواست الله تبارک و تعالی باشد را بگوئیم.

دوماً: در بخاری و مسلم از ابو هریره رضی الله عنه روایت است که: از پیامبر صلی الله علیه و سلم است که می فرماید: قال سلیمان بن داود نبی الله: لأطوفنّ اللیلة على سبعین امرأة کلهن تأتی بغلام یقاتل فی سبیل الله، فقال صاحبه، أو الملک: قل إن شاء الله، فلم یقل ونسی، فلم تأت واحدة من نسائه، إلا واحدة، جاءت بشق غلام، فقال رسول الله صلى الله علیه وسلم: ولو قال: إن شاء الله لم یحنث، وکان درکاً له فی حاجته.

حافظ در فتح می فرماید: بعضی بزرگان و اسلاف می فرمایند: .. أی لحاقاً وتحقیقاً لحاجته ومبتغاه.
قال الحافظ فی الفتح: قال بعض السلف: نبه صلى الله علیه وسلم فی هذا الحدیث على آفة التمنی، والإعراض عن التفویض، قال: ولذلک نسی الاستثناء لیمضی فیه القدر. انتهى والله اعلم

منبع:اســلام وب
ترجمه:وبلاگ لاتحزن


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩٢/۱۱/۱٦ | ٢:٥٥ ‎ب.ظ | نویسنده : جوانان اسلامی | نظرات ()